** Hundeferie i Hemsedal **

Norsk Retrieverklubb avd. Bergen og Omegn har hvert år siden 1984, arrangert Hundeferie i Hemsedal for sine og Norsk Retrieverklubb sine medlemmer.
På denne siden vil du finne nyttig informasjon om kurs, instruktører, opphold osv.



18. feb. 2010

Instruktør Jakt uke 30, 2010

Instruktør Jakt uke 30, 2010: Karin Friberg
Karin har vært med i Hemsedal tidligere; i 2009 som instruktør på Toller jaktkurset i uke 29, og er i år invitert som instruktør til Jakt i uke 30.


Mitt egna retrieverägande har inte varat mer än sen 1996. Från jag var 9 till 18 år hade jag en egen Beagle på både gott och ont - den damen lärde mig mycket om hund.... Då studier, utlandsboende och senare barn var avklarat så kom då hunden in i mitt liv igen. En liten flatdam vid namn GiIlette. lntresset för apporteringsträningen och även den praktiska jakten blev stor, och det togs jägarexamen och tränades med kvantitet mer än kvalitet många gånger.
Jag tror nog att jag med första hunden begick ALLA fel som upptänkas kan (?) Fick iallafall så pass ordning på henne att hon tillslut tog ett 1:a pris i Ekl på jaktprov och på dom stora praktiska jakterna fick jag ofta många erbjudanden om att köpa henne - hon var en arbetsmaskin av rang.

Efter denna lilla dam har det florerat diverse hundar - både retriever och drivande - av båda kön, som det både tränats, startats på prov samt jagats praktiskt med. Just nu finns det i hushållet några flatdamer och just för dagen en bassetdam men jag deläger även några andra hundar. Tycker jakt med hund är oerhört roligt, i vilken form som helst.
På senare år har jag haft ganska mycket kurser och träningar och det är ett sant nöje för mig att se människor utvecklas tillsammans med sin hund, att komma över trösklar och komma förbi problem. Det viktigaste av allt - att man kan lära ut och se när folk verkligen förstår VARFÖR man ska göra på ena eller andra sättet inte bara att man ska göra så. När man förstått varför kan man så mycket lättare lyckas.

Jag har arbetat som lärare på både högstadie- och gymnasienivå och pedagogiken är oerhört viktig för mig - det här med att varva teori och praktik i lagom dos - för mycket prat och för lite verkstad går helt bort för mig.
Man kommer inte ihåg och kan inte relatera om man inte får hänga upp teorin på praktik och samma gäller om pratet varar för länge. Har även provat på mentalcoachjobb men det är med marknadsföring jag eg. har jobbat mest i mitt yrkesverksamma liv, men även på motsatta sidan - med inköp, med världen och mestadels Asien som arbetsfält.
Att lära sig att ta och ge kritik är jätteviktigt och att inte vara rädd att göra bort sig dvs att kunna skratta med varandra inte åt varandra är också en del som jag håller hårt på. Alla tips och tricks man lär sig (för man slutar aldrig lära) ska man glatt ge vidare till nästa hundtränare.

Något som jag också tycker är viktigt är att inte köpa allt som en kursledare säger rakt av - var kritisk och ställ frågor, och kan kursledaren inte svara på varför man tycker att något ska utföras på ett visst sätt, så är det väl tveksamt om någon annan tror på det heller. Köp inte alla svar rakt av men var öppen för att prova olika lösningar om du fått en förklaring varför och köper den. Det finns alltid flera olika lösningar på ett och samma problem. Jag ser verkligen fram emot att träffa er i sommar - vi ses i härliga Hemsedal, där jag innan bara varit då snön legat djup! /

Karin


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar